De methode Leesfontein

3 november 2016

Aan het begin van dit nieuwe cursusjaar zijn we gestart met een nieuwe leesmethode: Leesfontein. Leesfontein biedt voor de groepen 4 t/m 6 een doorgaande leerlijn voor het technisch lezen. Wellicht heeft u er thuis al verhalen over gehoord. We willen u graag verslag doen hoe dit in de praktijk verloopt.

Elke maandag, dinsdag en vrijdag komen de leerlingen van groep 4 naar het lokaal van groep 5/6. We werken met lees-duo’s. Dat houdt in dat een leerling met een hoger leesniveau een leerling met een lager leesniveau begeleid. Zo zijn er dus groepjes van 2 leerlingen. Aan het begin van de les wordt er gestart met het lezen uit ‘Vloeiend en Vlot’. Hierbij oefenen de leerlingen woordrijen met een leesmoeilijkheid. Dit wordt eerst voorgelezen door de leerling met het hogere leesniveau, daarna wordt het samen gelezen en tot slot leest de leerling het zelf. Dit noemen we: Voor-koor-doorprincipe. Bij de woordrijen horen ook zinnen met dezelfde categorie woorden.

Dan is het tijd om het leesboek te lezen. Elke les lezen de leerlingen één hoofdstuk op de ‘voor-koor-door’ manier. Aansluitend werken de leerlingen zelfstandig aan het werkboek wat aansluit bij het gelezen hoofdstuk. In het werkboek staan opdrachten met bijvoorbeeld: ‘Lees zo snel mogelijk de woorden. Zet een streep waar je gebleven bent.’ De leerling houdt dit bij voor zijn leesmaatje met een zandloper. Ook moeten ze woorden opzoeken in de tekst en goede zinnen maken. De leerling met het hogere leesniveau gaat nu zijn/haar leesboek lezen en twee bladzijdes maken uit het werkboek. Tijd over? Dan gaan ze verder in de ‘loper’. Een soortgelijk werkboek met wat hoger niveau. Aan het einde van de les vullen de leerlingen op het evaluatieformulier in hoe zij het vonden gaan. De leerkracht vult dit ook bij ieder kind in.

We merken dat de leerlingen goed meedoen en steeds meer gewend raken aan het werken met de methode. We hopen dat dit ook terug is te zien aan de resultaten!



Terug naar het nieuwsoverzicht