Rapport

12 juli 2021

Dat rapport, hoe moeten we dat nou bekijken? Er schijnen ouders te zijn die elke 9 afkeuren omdat het geen 10 is. Er schijnen ook ouders te zijn die alles wel goed vinden, als het kind het maar naar zijn zin heeft op school. Sommige opa's bekijken het rapport van onder naar boven: eerst naar gedrag en ijver, dan naar de rest.

De wereld om ons heen kijkt vooral naar prestaties. Zevens moeten achten worden, achten negens, en, inderdaad, negens tienen. De Heere doet dat niet. De Heere is in onze prestaties helemaal niet geïnteresseerd. Ook niet in ons gedrag of in onze ijver, trouwens. Dat telt bij de Heere allemaal totaal niet mee.

De Heere wil dat we het rapport niet bekijken als een verdienste. Hij wil dat we het rapport bekijken als een geschenk! Als een geschenk van de Heere. Ja, maar het kind heeft er toch zijn best voor gedaan? Ongetwijfeld, maar met gekregen krachten en talenten.

Daar moeten we wel iets aan toe voegen, want het maakt wel uit of iemand zijn best gedaan heeft op school of niet. Heeft iemand zijn best gedaan, dan mag u het rapport inderdaad zien als een geschenk van de Heere, of nu een zesjes-rapport is of een achtjes-rapport. Dat maakt dan niet uit. En als iemand niet zijn best gedaan heeft op school, dan moet hij (of zij) daarop aangesproken worden, ook als zijn rapport nog niet eens zo heel slecht is.



Terug naar het nieuwsoverzicht